Sejarah

ppnperlis2017-02

SEJARAH PENUBUHAN PEJABAT PILIHAN RAYA NEGERI PERLIS

Pejabat Pilihan Raya Negeri Perlis pada asalnya adalah sebahagian daripada Pejabat Pilihan Raya Negeri Kedah/ Perlis. Mulai 16 September 2002 Pejabat Pilihan Raya Negeri Perlis dan Pejabat Pilihan Raya Negeri Kedah telah diasingkan. Pejabat Pilihan Raya Negeri Perlis bermula dengan 3 anggota diketuai oleh seorang Pegawai Pilihan Raya Negeri, seorang Pembantu Tadbir (P/O) dan seorang Pembantu Am Rendah. Pejabat Pilihan Raya Negeri Perlis pada awalnya terletak di tingkat 2, Bangunan Persekutuan Lama, Kompleks Pejabat-Pejabat Kerajaan, 01000 Kangar, Perlis.

Pada 1 Februari 2003, pejabat ini telah berpindah ke bangunan KWSP, Jalan Bukit Lagi, Kangar dengan tambahan kakitangan seramai 6 orang lagi menjadikan kesemuanya seramai 9 orang dengan seorang Pegawai Pilihan Raya Negeri, seorang Timbalan Pegawai Pilihan Raya Negeri, 3 orang Pembantu Tadbir (P/O), seorang Pembantu Tadbir (Kewangan), seorang Jurutaip, Seorang Pembantu Am Rendah dan seorang Pemandu Kenderaan.

Pada tahun 2003, terdapat 2 unit pentadbiran iaitu unit pengurusan dan unit operasi. Pada tahun 2006, setelah penstrukturan semula dilakukan, satu unit baru ditubuhkan iaitu unit ICT dengan seorang Penolong Pegawai Sistem Maklumat dan seorang Juruteknik Komputer. Selain itu, unit operasi juga telah menerima tambahan seorang Pembantu Tadbir (P/O). Sehingga kini, pejabat ini telah berjaya mengendalikan 4 Pilihan Raya Umum Negara iaitu PRU ke 11(2004), PRU ke 12 (2008), PRU ke 13 (2013), PRU ke 14 (2018).